22 دسامبر 2022 - رتینوپاتی دیابتی، وضعیتی است که منجر به نابینایی ناشی از دیابت طولانی مدت می شود، تشکیل عروق خونی غیر طبیعی در چشم بیماران دیابتی یک پدیده رایج برای DR است که در نهایت می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود .اکنون در یک مطالعه ی جدید، محققان یک هدف درمانی جدید به نام ADAM10 را کشف کردند که می تواند برای درمان بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی (DR)، استفاده شود.

این مطالعه که در مجله Theranostics منتشر شد، نشان داد که با بازگرداندن عملکرد ADAM10، یک پروتئین شیدینگ اصلی[1]، در مدل های پیش بالینی می توان تشکیل رگ های خونی غیرطبیعی را کنترل کرد و یک هدف درمانی جذاب برای درمان DR ارائه نمود.

در این تلاش مشترک، محققان و پزشکان از مؤسسه زیست‌شناسی مولکولی و سلولی A*STAR (IMCB)، دانشکده پزشکی Duke-NUS، SingHealth، موسسه تحقیقات چشم سنگاپور (SERI) و مرکز ملی چشم سنگاپور(SNEC)، پتانسیل ADAM10 در جنبه های مختلف رگ زایی و چگونگی تبدیل آن به راه حل های مفید برای بیماران را بررسی کردند.

در حال حاضر، رتینوپاتی دیابتی حدود 103 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس مطالعه ‌ای که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) انجام شده است، رتینوپاتی دیابتی در میان بیماران دیابتی شایع‌ترین عارضه است و تقریباً از هر سه یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. این بیماری عامل اصلی اختلال بینایی و نابینایی در جمعیت در سن کار در سطح جهان است.

رتینوپاتی دیابتی،معمولاً بدون هیچ علامتی در مراحل اولیه ظاهر می شود و اغلب در وضعیت پیشرفته ی بیماری، تشخیص داده می شود و نیاز به مداخله درمانی فوری دارد. درمان فعلی برای DR تزریق ضدVEGF (فاکتور رشد اندوتلیال عروقی) است، با این حال تنها حدود نیمی از بیماران DR به این درمان پاسخ می‌دهند.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر Jayantha Gunaratne، محقق ارشد در IMCB، تجزیه و تحلیل جامعی از نمونه‌های مایع چشمی از یک گروه کاملاً تعریف شده از بیماران مبتلا به رتینوپاتی پرولیفراتیو در مقابل گروه کنترل برای استنباط جنبه‌های مکانیکی مختل شده در چشم انجام دادند.

یافته‌های آنها نشان داد که الگوهای پروتئینی مایعات چشمی بیماران مبتلا به DR متمایز از گروه کنترل است. این نشان می‌دهد که ترکیب مولکولی مایعات چشمی می تواند منعکس کننده ی وضعیت سلامت چشم باشد. با بررسی دقیق این پروفایل های تغییر یافته از بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی، تیم تحقیقاتی اختلال در شیدینگ پروتئین توسط پروتئین ADAM10 را به عنوان یکی از ویژگی های بارز بیماری رتینوپاتی دیابتی،کشف کرد.

با همکاری تیم تحقیقاتی Duke-NUS، این نتایج با استفاده از مدل‌های خط سلولی و بالینی تثبیت ‌شده با بیماری‌های چشمی از طریق سنجش‌های مولکولی، بیولوژیکی و عملکردی برای تأیید کارایی هدف جدیدADAM10  در کنترل رشد غیرطبیعی رگ های خونی در چشم تأیید شد. در نتیجه، ADAM10 که فرآیندهای عملکردی مختلف از جمله جنبه های عصبی و عروقی را تنظیم می کند، به عنوان یک گزینه درمانی جذاب برای بیماری های مرتبط با رگ زایی در شبکیه معرفی شد.

این کشف بینش های کلیدی در مورد علت رتینوپاتی دیابتیارائه می دهد و مسیر جدیدی را برای توسعه درمان های موثر برای بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی، از جمله بیمارانی که به درمان های ضدVEGF  به خوبی پاسخ نمی دهند، باز می کند. محققان همچنین به دخالت سایر بازیگران مولکولی بالقوه ناشناخته دررتینوپاتی دیابتی و اهمیت درک نقش مکانیکی آنها برای کنترل مؤثر یا توقف تشکیل عروق خونی غیرطبیعی در چشم بیماران DR پی بردند.

پروفسور هونگ وانجین، گفت: از طریق همکاری با سیستم مراقبت های بهداشتی محلی، و با کشف هدف درمانی ADAM10 پیشرفت قابل توجهی داشته ایم، این یک پیشرفت برای جامعه علمی است و به توسعه درمان های هدفمند که منجر به نتایج بهتر مراقبت های بهداشتی می شود، کمک خواهد کرد.

دکترJayantha Gunaratne، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: این کشف پروتئومیکس محور یک تغییر پارادایم از شناسایی هدف دارویی مرسوم به غیر مرسوم است که بر فعالیت های دفع پروتئین از پروتئین های غشای سلولی تمرکز دارد. این یک جهت جدید با پتانسیل بسیار زیاد برای بررسی درمان های موثر برای چندین بیماری دیگر نیز هست.

پروفسور جمی چونگ، گفت: این همکاری به محققان و پزشکان ما بستر بسیار ارزشمندی برای ترکیب تخصص هایمان ارائه کرد. ترکیبی از نمونه‌های مایع چشمی از بیماران و اطلاعات بالینی آنها مجموعه ‌ای بسیار قدرتمند را در اختیار محققان ما قرار می‌دهد که از طریق آن با روش‌های تحلیلی پیچیده قادر به کشف یافته‌های جدید هستند. ما مطمئن هستیم که این اکتشافات می‌توانند منجر به درک و درمان بهتر DR شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-therapeutic-advance-treatment-diabetic-eye.html

 



[1]major shedding protein